Content marketing... een manier van denken!

Vroeger was het beroep van marketeer nog makkelijk. De regels waren duidelijk, de boodschap simpel en de opties beperkt. Vaak ging het simpelweg om je doelgroep te confronteren met je boodschap op het moment dat hij het niet zag aankomen. Bijvoorbeeld tussen twee nieuwsartikelen in de krant. Of na het journaal op de radio of televisie. Of langs de kant van de weg als ze toch in de file staan. En de boodschap kan simpel zijn. Wij zijn beter dan de concurrent. Of goedkoper. Of sneller. En deze boodschap herhalen we gewoon overal waar we maar kunnen. Herhaling is namelijk de kracht van reclame.

027

Aan de slag met content marketing

Tegenwoordig is het natuurlijk vele malen moeilijker geworden. Dat vinden wij marketeers van nu tenminste. Er is zo veel bijgekomen. Nieuwe media, een doelgroep die niet meer reageert zoals we verwachten, of iemand die zelfs iets terug zegt. Best lastig als je ineens verstand van techniek, data, en communicatie moet hebben. Nu zijn juist die eerste twee zaken nog best makkelijk te begrijpen. Of je kunt daar prima de hulp van experts voor inschakelen. Het probleem van de huidige marketeer zit hem juist in de manier van communiceren. We moeten niet meer schreeuwen om aandacht en vertellen dat we de beste, goedkoopste of snelste zijn. Nee, we moeten aan de slag met story telling, social media en content marketing.

Echte communicatie

En ja, ik denk inderdaad dat we met content marketing aan de slag moeten. En dat is zeker niet eenvoudig. Het moeilijke zit hem echter niet in techniek, of in kanalen die je moet kiezen voor je boodschap. Kanalen zijn wel divers en continu aan verandering onderhevig, maar kanalen kun je ook meten en vergelijken. Je kunt dus aan de hand van data wel zien welk kanaal voor jou het beste werkt. Nee, de echte moeilijkheid zit hem in communicatie. Zo staat Facebook vol met bedrijven die social media inzetten om hetzelfde te doen dat ze altijd al deden: Je doelgroep met een boodschap confronteren waar ze niet op zitten te wachten. We kunnen het ook prima interruptie marketing noemen. En nee, dit werkt niet meer. Of tenminste werkt het steeds minder goed. Zijn we de beste in de markt? De consument kijkt op een review site zelf wel wie de beste is. Zijn we de goedkoopste in de markt? We kijken op een vergelijkingsite wie de goedkoopste is. Zijn we dan niet een cool merk? Mijn sociale omgeving bepaalt wel wat coole merken zijn.

Het draait om relevantie

Content marketing gaat dus niet zo zeer om kanalen zoals social media. Content marketing is een manier van denken. Niet meer denken hoe je een consument die ene simpele boodschap tussen de oren krijgt. Wel nadenken over welke relevantie je kunt toevoegen bij je doelgroep. De juiste boodschap dus, maar ook de juiste plek en het juiste moment. Niet zo eenvoudig dus… Maar wel zo leuk! Door de toegenomen transparantie komen slechte producten en slechte service vanzelf naar boven. Het begint dus weer met het bieden van een goed product of een goede dienst. Misleidende reclame gaat dat niet meer verbloemen. We zien dat wekelijks op televisie bij de Keuringsdienst van Waarde. De voedselbranche is de absolute uitblinker hierin. Marketing gaat dus weer over het vertellen van je eigen verhaal, de manier waarop je dat doet en waarom je deze keuzes maakt. Dat is relevant voor je doelgroep. Zij willen jou als merk en als bedrijf leren kennen. En dan echt kennen, en niet alleen je reclame boodschap. Relevantie dus, het waarom is belangrijker dan dat je beter bent dan je concurrentie. We zijn als marketeers misschien anders ‘geprogrammeerd’, maar wat mij betreft is dit de leukste tijd om het vak van marketeer uit te oefenen.

Michel 14-03-2016